بخشدار عقدا:
بخشدار عقدا و رئیس پژوهشگاه بافت تاریخی اردکان؛ ضمن بازدید از بافت تاریخی این بخش؛ راهکارهای افزایش تعامل و همکاری برای مرمت و حفظ آثار تاریخی عقدا را بررسی کردند.
 
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان محسن طالعی اردکانی در حاشیه این بازدیدها اظهار داشت: بافت تاریخی بخش عقدا یکی از منحصربه‌فردترین بافت‌ها در کشور است و پرونده آن با ۴۰ هکتار عرصه ثبتی شامل ۱۶ هکتار بافت تاریخی و ۲۴ هکتار باغ‌ها و انارستان‌های هم‌پیوند برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت کشور ارائه شده و امیدواریم مراحل ثبت آن سرعت یابد.
 
 
بخشدار عقدا با اشاره به این‌که گردشگری یکی از صنایع مهم در دنیا محسوب می‌شود؛ بر لزوم احیا و رسیدگی به این بافت کم‌نظیر تأکید کرد و  گفت: در این بازدید تصمیماتی درخصوص تعیین و ایجاد مسیر گردشگری بافت اتخاذ شد.
 
 
طالعی اردکانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها درخصوص بافت تاریخی عقدا؛ تلاش برای حفظ و نگهداری ابنیه به‌خصوص بهسازی پشت‌بام‌ها برای مصون‌ماندن از آسیب دربرابر تخریب ناشی از بارندگی و... است.
 
 
بخشدار عقدا اظهار امیدواری کرد با تأمین اعتبار لازم برای بهسازی این بافت، زمینه توسعه گردشگری و اشتغال پایدار در این بخش بیش‌ازپیش فراهم شود.
 
 
گفتنی است کاروان‌سرای حاج ابوالقاسم رشتی، حمام نو، حصار خواجه‌نصیر، قلعه سام و مسجد شمس نمونه‌هایی از مهم‌ترین آثار تاریخی عقداست که قدمت بسیاری از آن‌ها به پیش از اسلام بازمی‌گردد.