فرماندار اردکان در پیامی به‌مناسبت ایام عزاداری ماه صفر

فرماندار اردکان در نوشته‌ای به‌مناسبت ایام پایانی ماه صفر و رسم مردم اردکان برای عزاداری در روستای توت از توابع بخش خرانق شهرستان، همدلی و یکرنگی را دستاورد بزرگ عزاداری در روستای توت دانست.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان؛ متن پیام هادی مقیمی بدین شرح است:

 

به نام خدا

روستای توت شهرستان اردکان را از دیرباز به برگزاری مراسم دهه آخر ماه صفر و ایام رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام و فرزندان بزرگوارشان آقا امام حسن مجتبی و علی بن موسی‌الرضا می‌شناسند. این روستا تقریباً در همه جای کشور به برگزاری برنامهٔ یکپارچه و منسجم دهه آخر ماه صفر شهرت دارد و همین موضوع افراد زیادی را از جای‌جای کشور به این روستا می‌کشاند.

 

شاید هزاران مراسم مشابه در مناطق مختلف کشور در این ایام برگزار شود و این جز شعائر کشور شیعهٔ ماست اما به‌راستی رمز و راز نهفته در این روستا چیست که این‌گونه دل‌های شیفته اهل‌بیت را به سمت خود می‌کشاند و این موضوع به عامل مهمی برای رشد، توسعه و ترقی توت تبدیل‌شده است. به نظر می‌رسد مردم فهیم و مهمان‌نواز روستای توت از یکپارچگی و یکرنگی عزاداری برای جلب نظر مردمان دیگر سامان استفاده کرده‌اند و همین اصل هرساله به عظمت مراسم دهه آخر ماه صفر در این روستا افزوده است.

 

یکرنگی در کنار خلوص باعث پذیرش افراد در کنار هم می‌شود و این خود مهم‌ترین پیام عزاداری‌هاست. جمع شدن در کنار هم برای یک هدف ارزشمند و مقدس که همان خدمت به اهل‌بیت است در دل‌ها چنان آشنایی ایجاد می‌کند که همه با قدم گذاشتن در این روستا خود را اهل این آبادی می‌دانند و همین موضوع توسعه توت را هم به دنبال داشته است.

 

فارغ از تمام اجر و ثواب‌های نهفته در خدمت به اهل‌بیت و مشارکت در این عزاداری، حضور در مراسم این روستا ایجاد اخوت و مهربانی می‌نماید چیزی که شاید در مناطق روستایی در برگزاری یک مراسم خاص کمتر اتفاق می‌افتد.

 

این‌جانب ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم روستای توت امیدوارم با گسترش این همدلی در مناطق روستایی و پرهیز از اختلافات و تفرقه‌ها شاهد ایجاد الگوهای روستایی برای پذیرش ساکنینی از همهٔ سلیقه‌ها و همه شهرها باشیم.