به گزارش اتاق خبر اردکان، "محسن میرجانی ارجنان" ريیس پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد در اردکان، در اين رابطه گفت: عریض‌ترین بادگیر یک طرفه جهان با 19 دهانه در خانه تاریخی دکتر امامی اردکان که در سال 1383 به شماره 11621 با عنوان "خانه امام" به ثبت آثار ملی ایران رسیده، واقع شده است.

به گفته وي، اين بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه است  و با توجه به ارزش تاریخی و اهمیت آن برای گردشگران دخلی و خارجی با اعتباری بالغ بر 170 میلیون ریال در دست مرمت است.

وي موقعیت این خانه تاریخی را در دربند آقا ضیاء شهر تاریخی اردکان ذکر کرد و افزود: از دیگر ویژگی‌های این خانه تاریخی، چهار طرف ساخت داشتن آن است به طوري كه از بخش‌های تابستان‌خانه، زمستان‌خانه، بهار خواب و پاییز خواب  برخوردار است.

میرجانی مرمت این بادگیر را جزئي از فصل اول طرح بازسازی خانه‌های ایرانی خواند و تصريح كرد: فصل اول طرح بازسازی خانه‌های ایرانی، نجات‌بخشی اماکن در حال تخریب است که بادگیر این خانه نیز یکی از این طرح‌هاست که امیدواریم بعد از مرمت با تامین اعتبار بتوانیم بخش‌های دیگر این خانه تاریخی و منحصر به فرد را بازسازی و مرمت كنيم.