فرماندار اردکان:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، «حسین اسماعیلی» فرماندار اردکان دوشنبه 24 تیرماه با «فتحیا عبدلا» قائم مقام نماینده کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان و «جوزپه در کارو» مسئول هماهنگی ایمنی استان‌های جنوب کشوردر دفتر خود دیدار و گفتگو کرد.

حسین اسماعیلی در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی، مهمان‌نوازی و ادای احترام به پناهندگان را از ویژگی‌های خاص مردم اردکان خواند و گفت: از دیرباز تاکنون مهمان‌نوازی و غریب‌نوازی مردم شهرستان اردکان در کشور زبانزد بوده است و در همین مورد، به مدت 30 سال است شهروندان اردکانی از پناهندگان افغانی پذیرایی کرده‌اند.

عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستانٰ، دغدغه‌ی خود را سلامت و امنیت افاغنه خواند و گفت: مهمترین دغدغه‌ی بنده به عنوان فرماندار شهرستان تأمین امنیت و سلامت پناهندگان افاغنه است که باید طبق قوانین و دستورالعمل‌های موجود بین‌المللی و با توجه به دستورالعمل‌ها و برنامه‌های طرح ریزی شده در سطح استان و شهرستان، بتوانیم این موارد را تأمین نماییم.

اسماعیلی علت انتقال شهرک کنونی افاغنه به محل جدید را فرسودگی بیش از حد شهرک کنونی دانست و خاطرنشان کرد: قطعا در صورت انتقال مهمانهشر به محل جدید با توجه به وجود فضای بیشتر و زیرساخت‌های مناسب‌تر می‌توانیم رفاه، امنیت، آسایش و بهداشت این عزیزان را بیش از پیش، فراهم آوریم.

رییس شورای تأمین شهرستان در ادامه یکی دیگر از دلایل این جابجایی را تأمین امنیت شهروندان اردکانی، با توجه به درخواست‌های مکرر آن‌ها خواند و تصریح کرد: این جابجایی قطعا هم به نفع همشهریان و هم پناهندگان خواهد بود و هر دو طرف از این انتقال راضی و خشنود خواهند بود.

در ادامه فتحیا عبدلا ضمن تشکر از دولت جمهوری اسلامی بخاطر پذیرفتن پناهندگان افغانی، شهرستان اردکان را از اصلی‌ترین سکونتگاه‌های افاغنه خواند و گفت: با توجه به گزارشات رسیده و تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولین شهری، اردکان یکی از مناسبترین مکان‌ها برای اسکان پناهندگان افاغنه در سطح کشور محسوب شده که باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر موجبات رفاه هرچه بیشتر این پناهندگان را فراهم آوریم.

وی سپس از فرماندار شهرستان خواست نگاه ویژه‌ای نسبت به پناهندگان مجاز ساکن در مهمانشهر داشته باشد.

گفتنی است؛ «محمد مروتی» شهردار اردکان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از چگونگی ساز و کار این انتقال و مزایای آن، توضیحاتی را ارائه داد.