فرماندار اردکان در کمیته مناسب‌سازی تأکید کرد

فرماندار اردکان، ایجاد نگاه برابر در جامعه و بسترسازی مناسب برای استفاده از امکانات شهری بدون مانع را ازجمله حقوق معلولان برشمرد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان هادی مقیمی روز چهارشنبه در جلسه کمیته مناسب‌سازی شهرستان اردکان گفت: اگر تمام حوزه‌ها به وظایف‌شان به‌درستی عمل می‌کردند راه پاسداشت حقوق معلولان هموارتر بود.

 

مقیمی افزود: وظیفه دولت‌ها برنامه‌ریزی صحیح و پرهیز از شعار در برای مناسب‌سازی معابر و تسهیل حضور معلولان است.

 

فرماندار اردکان نقش شهرداری‌ها را در این زمینه مهم و خطیر ارزیابی کرد و گفت: تمامی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها موظف‌اند در طراحی و احداث اماکن عمومی و معابر امکان بهره‌برداری از آن‌ها برای معلولان را مدنظر قرار دهند.

 

مقیمی تصریح کرد: جامعه ما رو به سالمندی است؛ لذا مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری نه‌تنها ضرورتی برای معلولان بلکه در آینده نه‌چندان دور یکی از اولویت‌های اصلی برای بخش وسیعی از جمعیت کشور خواهد بود.

 

مدیرکل بهزیستی استان یزد نیز با بیان این‌که شهرستان اردکان با برگزاری جلسات و اقدامات عملی در راستای تحقق شهر بدون مانع و دوستدار سالمند با عملکردی مناسب موفق به کسب رتبه اول در استان شده و در کشور نیز از شهرهای برتر شناخته شد افزود: استان یزد نیز رتبه اول مناسب‌سازی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

 

جلیل عفتی تصریح کرد: شهرستان اردکان نیز با تأمین زیرساخت‌ها در راستای مناسب‌سازی با تأمین مسکن مناسب، حمل‌ونقل مناسب و در دسترس، مناسب‌سازی معابر و اماکن شهری، دسترسی آسان به وسایل ارتباطی و... موفق شد شهری بدون مانع در استان و حتی کشور شناخته شود.

 

وی با اشاره به این‌که حق افراد سالمند و معلول در سطح شهر برخورداری از حقوق شهروندی است، گفت: دستگاه‌ها جدیت و همکاری بیشتری برای مناسب‌سازی داشته باشند.

 

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان یزد هم در این نشست خبر از راه‌اندازی سامانه معبر به‌منظور طرح و پیگیری مشکلات مردم در خصوص مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی در سازمان بهزیستی داد و گفت: مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی به‌عنوان یکی از حقوق مسلم جامعه هدف و کلیه هم‌میهنان و در همین راستا بهزیستی کشور اقدام به ایجاد «سامانه معبر» در دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور نموده است.

 

محمدحسین غنیمت گفت: این سامانه با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ آماده دریافت و پیگیری مشکلات عموم مردم در زمینه مناسب‌سازی ایجادشده است.

 

وی در خصوص نحوه پاسخگویی به پیامک‌های ارسالی توسط عموم مردم به این سامانه گفت: ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور محل دریافت و ارجاع پیامک‌های واصله است که حداکثر پس از ۷۲ ساعت از دریافت، پیام موردبررسی قرار خواهد گرفت.

 

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان یزد اظهار داشت: مشکلات طرح‌شده در خصوص مناسب‌سازی در دو بخش استانی و ملی موردبررسی قرار می‌گیرد که در بخش استانی به دبیرخانه ستاد مناسب مناسب‌سازی استان‌ها موضوع جهت پی‌گیری و اعلام نتیجه نهایی به دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور ارسال می‌شود.

 

وی افزود: در بخش ملی نیز موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوطه در سطح ملی جهت بررسی ارجاع می‌شود تا نتیجه اقدامات اعلام گردد.

 

غنیمت گفت: دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور نتیجه اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده را به فرد ارجاع دهنده اعلام خواهد نمود.

 

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه کلیه شهروندان در اقصی نقاط کشور می‌توانند با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ مشکلات مربوط به موضوع مناسب‌سازی در یک نقطه یا سازمان و دستگاه اداری را با ذکر محل (نام دستگاه اجرایی مربوطه – شهرستان – استان) به دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور منعکس کنند.

 

امیرولی عضدزاده، دبیر ستاد مناسب‌سازی شهرستان نیز ضمن بیان اهمیت و ضرورت مناسب‌سازی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مناسب‌سازی شهرستان را عنوان و خواستار ادامه پی‌گیری و اقدام مطلوب از طرف مسئولین شد.

 

رئیس اداره بهزیستی اردکان هدف ستاد مناسب‌سازی را مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی برای ناتوانان و کم‌توانان و در ابعاد وسیع‌تر مناسب‌سازی فضای شهر برای تمامی اقشار جامعه دانست.

 

در پایان جلسه روسا و کارشناسان مناسب‌سازی ادارات بهزیستی استان از دو میدان مناسب‌سازی شده و بدون مانع شهرستان اردکان (میدان امام حسین و میدان امام علی) و دو مدرسه مناسب‌سازی شده اردکان دبستان وکیلی احمدآباد و آموزشگاه اقبال بازدید کردند و از مدیران این مدارس تقدیر شد.

 

رئیس اداره بهزیستی نیز بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ده درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند افزود: دولت‌ها و برنامه ریزان و متولیان امور جوامع بایستی، با برنامه‌ریزی مناسب و با اتخاذ سیاست‌های عمل‌گرایانه، زمینه حضور برابر، فعال و مؤثر معلولان در اجتماع را فراهم آورند.

 

عضدزاده ادامه داد: بارزترین مشکل حضور معلولان در اجتماع، نامناسب بودن محیط زندگی، کوچه‌ها و خیابان‌ها، اماکن عمومی، سازمان‌ها، نهادها و ادارات دولتی و خصوصی، مدارس، دانشگاه‌ها، سیستم حمل‌ونقل و... است.