به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان و به نقل از ایرنا، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در این همایش با بیان اینکه شهر یزد مظهر تاریخ، توانایی، تقوا، تلاش و تدبیرگری است گفت: وجود عالمانی چون شهید آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله خاتمی در استان یزد نشان از رشد فرهنگ و تمدن این دیار است.

«مرتضی طالع» افزود: سمن‌ها در کل کشور به صورت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی عاشقانه به فعالیت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه هدف این سازمان‌های مردم نهاد باید شناخت ایران و فرهنگ باشد ادامه داد: اگر کسانی در دنیا با کشور ما در عناد و دشمنی هستند فقط به خاطر این است که در حوزه‌های فرهنگی و هنری در ردیف کشور ما نیستند.

این مسئول با بیان اینکه امروزه فرهنگ شناسان از نردبان های تاریخی ما استفاده می کنند گفت: این در حالی است که ما فرهنگ خودمان را فراموش کرده‌ایم و اگر این هویت را کشف نکنیم نمی‌توانیم یک «ان‌جی‌او» موفق باشیم.

طالع تصریح کرد: امروزه امانتی در دست ماست که با آن می‌توانیم در تمام عرصه‌ها پیروز باشیم.

وی نیاکان و گذشتگان را آینده‌نگران خردمندی دانست که با برنامه‌ریزی به معماری و خلق هنر می‌پرداختند.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در ادامه گفت: ما باید پذیرا و میزبان گردشگران و نیز در فکر ترویج فرهنگ والای خود به مهمانان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان یزد نیز در این همایش با اشاره به اینکه بافت تاریخی و روستایی شهر یزد کتابی است که به مردمان درس زندگی یاد می‌دهد اظهار کرد: یزدی‌ها انسان‌های مؤمنی بوده‌اند و توانسته‌اند میراث فرهنگی، این امانت الهی را حفظ کنند.

«محمدمهدی شرافت» ادامه داد: یزدی‌ها توانسته‌اند سنت‌های مذهبی خود از جمله عزاداری در حسینیه‌ها، چاووش‌خوانی، روضه‌خوانی و نخل‌برداری را حفظ کنند و آن‌ها با احترام و ادب در مورد ائمه معصومین شعر می‌سرایند و مدیحه‌سرایی می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص اینکه میراث خشت و خاک از آن این سرزمین است اظهار تاسف نمود که برخی کشورها از این میراث بهره برده‌اند و دیگر کشورها انتقال می‌دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه مردم این منطقه استعداد سرزمین خود را کشف کرده بیان کرد: بادگیرها، قنات و آب‌انبار نشان از تمدن اصیل مردم استان یزد است.

بخشدار خرانق هم دراین همایش با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسزایی در سرنوشت کشور دارند.

«مجتبی خالصی» با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید راه برای پیشرفت این نهادها باز شده است ادامه داد: این نهادها نیز باید سعی و تلاش نمایند که مسیر توسعه و آبادانی را سریع‌تر طی نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش خرانق از نعمت آب برخوردار نیست ولی خوشبختانه پتاسیل‌های دیگری از جمله آثار باستانی دارد.

بخشدار خرانق وجود تنها قنات زنده کشور، مناطق درانجیر، سیاه‌کوه و نیز وجود یوزآسیایی را در این منطقه بسیار پراهمیت برشمرد و ادامه داد: این نعمت‌ها زمینه ای است برای جذب گردشگر خارجی و ایرانی که امیدوارم زمینه آن فراهم شود.

دراین همایش 60 نفر از رؤسای سازمان‌های مردم‌نهاد منتخب از سراسر کشور و دیگر مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی حضور داشتند.

این همایش با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان یزد و بخشداری خرانق در محل کاروانسرای این بخش برگزار شد.