سرپرست فرمانداری اردکان خواستار شد
در جلسه سه‌ساعته سرپرست فرمانداری اردکان با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد و مدیران آب منطقه‌ای استان و شهرستان، مسئله تأمین آب شرب شهرستان در آستانه فصل تابستان مورد بررسی قرار گرفت.
 
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، «هادی مقیمی» در این نشست، بحران کم‌آبی در استان یزد و به‌ویژه اردکان را یکی از مشکلات دیرینه این شهرستان عنوان کرد و گفت: متأسّفانه با میزان آب تخصیص‌یافته به اردکان و علی‌رغم حفر چاه‌های متعدّد برای جبران کمبود آب، همچنان وضعیت آب شهرستان در حالت بحرانی قرار دارد.
 
 
وی افزایش جمعیّت، وجود واحدهای صنعتی متعدّد و نیز کاهش نزولات جوّی را از دلایل عمده این موضوع عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش‌های موجود، میزان مصرف آب شهرستان در روزهای اوج مصرف سال گذشته، به ۳۸۰ لیتر در ثانیه می‌رسد و این در حالی است که سهم شهرستان اردکان از میزان آب انتقالی، حدود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه است.
 
 
سرپرست فرمانداری اردکان با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های برداشت آب در اردکان خاطرنشان کرد: تأمین آب شرب جزو وظایف حاکمیّتی است و نباید با ایجاد این ایستگاه‌ها، اصل مسئله‌ی تأمین آب شیرین در منازل مردم فراموش شود.
 
 
مقیمی گفت: مردم اردکان، مردمی نجیب و صبورند؛ امّا در شرایطی که سایر شهرستان‌های استان آب شرب سالم را در منازل‌شان  دریافت می‌کنند؛ باید برای تحقّق این موضوع در اردکان نیز اقدام جدّی، فوری و اساسی صورت گیرد.
 
 
وی با بیان این‌که در شرایط فعلی، مردم با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ ادامه داد: مسئله آب مستقیماً با حیات مردم در ارتباط است و امنیّت در این حوزه بسیار ضروری است.
 
 
سرپرست فرمانداری اردکان، از شرکت‌های «آب منطقه‌ای» و «آب و فاضلاب» به‌عنوان تأمین‌کننده و بهره‌بردار خواست با همکاری یکدیگر، اقدامات مکان‌یابی و حفر چاه‌های جدید را برای جبران کمبود آب در فصل تابستان انجام دهند.
 
 
هادی مقیمی همچنین بر لزوم مدیریّت مصرف آب در بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: آموزش فرهنگ مصرف آب و اقدامات تشویقی و استفاده از ظرفیت مساجد، نمازجمعه، مدارس و... می‌تواند در کاهش هدررفت آب تأثیرگذار باشد.
 
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست، معضل کم‌آبی را مسئله‌ای کشوری و استانی عنوان کرد و افزود: بحران آب در شهرستان اردکان از لحاظ کیفی و کمّی از سایر مناطق استان جدّی‌تر است.
 
 
«علی اسلامی» گفت: انتقال آب به استان یزد با هدف تأمین آب سه شهرستان صورت گرفت؛ امّا در ادامه، ۱۱ شهر به مجموع برداشت‌کنندگان از این آب اضافه شدند؛ به‌طوری که حدود ۴۰۰ لیتر مازاد برداشت به‌وجود آمد و به‌علاوه، میزان تخصیص آب انتقالی به استان، هیچ‌گاه بیش از دوسوم نبوده است.
 
 
وی فاکتور «جمعیت» را اساس میزان تخصیص آب به شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه سرانه مصرف آب در کشور منطقی نیست. به‌خصوص در استان یزد که عمده منازل ویلایی است؛ بخش زیادی از آب در فضاهای سبز منازل مصرف می‌شود.
 
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد فرهنگ‌سازی را در این حوزه بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در سال‌های آینده کشور با بحران کیفیت و کمیت آب مواجه خواهد بود و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد. وی گفت: در شهرستان‌هایی مانند بافق، قرار است با مشارکت بخش خصوصی چاه‌هایی حفر و سپس با تأسیسات «آب‌شیرین‌کن» وارد شبکه توزیع خانگی گردد.
 
 
وی با اشاره به پیشنهاد مشابه در شهرستان اردکان گفت: دو سال پیش طرح حفر چاه در کویر سیاه‌کوه، شیرین‌سازی و انتقال آن به اردکان مطرح شد که می‌توانست حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه وارد کند.
 
 
اسلامی، طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی را نیز از دیگر پیشنهادات مطرح‌شده عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح علاوه بر هزینه سنگین مالی، به ۴۳۰ کلیومتر شبکه جدید انتقال آب در سطح شهر اردکان نیاز دارد.
 
 
گفتنی است این نشست با حضور معاون فرماندار اردکان، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و رؤسای شرکت‌های آب‌ منطقه‌ای و آب و فاضلاب اردکان برگزار شد.