جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور امام جمعه، فرماندار شهرستان و دیگر اعضای این شورا صبح امروز در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، حجت الاسلام و المسلمین «سید اسماعیل شاکر» در این جلسه با تبریک اعیاد این ماه بویژه قربان، دهه ولایت و عید سعید غدیرخم، و همچنین ابراز تاسف از سوء مدیریت آل سعود در فاجعه غمبار منا، به دستورات اسلام مبنی بر اهمیت فریضه حج در راستای استحکام دین مبین اسلام و تاکیدات احادیث و روایات مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: حادثه منا خاطر جمیع مومنان را جریحه دار کرد و باعث شد که دید جهانیان نیز نسبت به مدیران و برگزار کنندگان مراسم حج بکلی تغییر کند.

 

وی افزود: این بی­ لیاقتی و بی­ کفایتی حکومت آل سعود نباید باعث شود که اهمیت فریضه ارزشمند حج پایین بیاید، چرا که هدف سعودی ها نیز کم ارزش جلوه دادن، نا امن نمودن حرم امن الهی و بی­میل کردن شیعیان و مسلمانان دیگر کشورها به اعمال حج و حضور در خانه خدا می باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاکر در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان موضوع جلسه را ایرادات وارده بر نحوه برگزاری مراسم مذهبی تعزیه در زمان های غیرمرتبط در طول سال عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه چندسالی است که در شهرستان اردکان در طول سال و در مناسبت های غیر عرف، گروه های تعزیه­ خوانی به برگزاری مراسم می پردازند که متاسفانه اصلاً خوشایند مردم و مسئولان نمی باشد.

 

وی بعنوان پیشنهاد افزود: بنظر می رسد اگر مراسم برگزاری تعزیه خوانی را به زمانی خاص که همه شهر در عزا و حزن به سر

می برند مثل ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه محدود کرد بسیار مناسب تر است تا زمانی که در مناسبت های مختلف و غیرمرتبط حتی زمان اعیاد و شادی مردم به برگزاری این مراسم بپردازند.

 

« حسین اسماعیلی» فرماندار اردکان نیز در این جلسه بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود را عاملی بر تبدیل شدن بزرگترین اعیاد امسال مسلمانان و شیعیان به عزا خواند و خاطرنشان کرد: کوتاهی و قصور حکومت عربستان سعودی که در سال های قبل نیز مشهود بوده غیرقابل چشم پوشی است تا جایی که امسال با بی برنامگی و بی توجهی باعث کشتار جمعی از انسان های بی گناه و مظلوم شدند.

 

فرماندار اردکان از بدعت های ایجاد شده در مراسم تعزیه خوانی گلایه کرد و افزود: مطمئناً با ساماندهی مراسم تعزیه خوانی از خیلی بدعت های موجود بویژه زمان های غیرمتعارف برگزاری این مراسم مذهبی جلوگیری خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: گلایه مردم از ایجاد صدای زیاد در هنگام برگزاری مراسم تعزیه خوانی از دیگر اشکالاتی است که بر این مراسم در شهرستان اردکان وارد شده است.

 

تاکید بر ساماندهی مراسمات ملی مذهبی بویژه جشن ها که توسط عموم مردم برگزار می شود، از دیگر تاکیدات فرماندار اردکان در این جلسه بود که اخذ مجوزهای مربوطه را از ملزومات برای برگزاری این امر فرهنگی بیان کرد.

 

«علی زمانیان» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان نیز ضمن تشکر از دغدغه مسئولان در رابطه با موضوع تعزیه خوانی در اردکان گفت: در شهرستان اردکان 10 گروه تعزیه خوانی با مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردکان در حال فعالیت می باشند که 5 گروه دیگر نیز متقاضی دریافت مجوز می باشند.

 

وی افزود متاسفانه مسائلی چون نبود زمان مقرر برگزاری، مکان مشخص و مباحث حاشیه ای ایجاد شده در هنگام برگزاری تعزیه را از جمله مشکلات عدیده این مراسم عنوان کرد.

 

در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر اعضای شورای فرهنگی شهرستان در رابطه با نحوه مدیریت برگزاری مراسم تعزیه خوانی در اردکان ، مواردی چون: عدم صدور مجوز به گروه های تعزیه خوانی جدید، اخذ مجوز برگزاری مراسم توسط گروه های تعزیه خوانی فعال، محدود شدن برگزاری مراسم تعزیه خوانی در زمان های محرم، صفر و فاطمیه و همچنین اجرای تعزیه در مکانی خاص برای گروه های تعزیه خوانی که در جلسه بعدی شورای فرهنگی مطرح خواهد شد مصوب گردید.