نشست جمع‌بندی مصوبات سفر علی نیک‌زاد نایب‌رئیس مجلس و علی خضریان سخن‌گوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به شهرستان اردکان در سالن شهید حنیف فرمانداری اردکان برگزار شد.

 

علی نیک‌زاد در پایان این نشست گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مناقصه قطعه ۴ کمربندی اردکان - میبد به طول ۲۵ کیلومتر را دراسرع‌وقت برگزار و حداکثر تا ۱۵ اسفند پیمانکار را تعیین خواهد کرد.

 

نایب‌رئیس مجلس افزود: در صورت تخصیص ۳۰ میلیارد تومان جهت پروژه محور اردکان - چوپانان به طول ۴۰ کیلومتر بخشی از تعهدات شرکت اسکان‌ده از این محل پرداخت شده و پیمانکار متعدد می‌گردد تا پایان سال جاری آسفالت ۱۵ کیلومتر و تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ آسفالت کل ۴۰ کیلومتر را به اتمام برساند.

 

وی گفت: مدیرعامل شرکت راه‌آهن حداکثر تا یک ماه درخواست صدور مجوز دهکده لجستیک اردکان از وزیر راه و شهرسازی را پیگیری خواهد کرد و در صورت صدور، سرمایه‌گذاری توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود.

 

نیک‌زاد درباره وظایف شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، گفت: در این نشست مقرر شد جهت ساخت شهرک منفصل اردکان حداکثر تا ۱۵ روز نتیجه مطالعات انجام شده، به استانداری ارسال شود. استانداری با تشکیل شورای برنامه‌ریزی کلیه مجوزها و استعلام‌های موردنیاز را حداکثر تا ۱۵ روز تهیه و به شرکت عمران ارسال ‌کند تا تصمیم‌گیری‌های نهایی انجام شده، به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شود. باتوجه‌به شرایط اقلیمی و فرهنگ بومی در این پروژه از بلندمرتبه‌سازی خودداری خواهد شد.

 

وی درباره تعهدات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، گفت: در خصوص پروژه آب‌شیرین‌کن چاه‌افضل مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای استان مجوز ۸ حلقه چاه را حداکثر تا یک هفته صادر کند، آب‌شیرین‌کن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود، اصل و سود پروژه از سوی سرمایه‌گذار اخذ شده و مازاد در اختیار آبفا قرار می‌گیرد. همچنین افزایش اعتبار سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ برای خط دوم آبرسانی به یزد و شهرهای مسیر توسط مجمع نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌شود.

 

این نماینده مجلس یازدهم گفت: مدیرکل جهاد کشاورزی استان حداکثر تا ۱۵ روز با عقد قرارداد با مرکز تحقیقات کشاورزی مطالعات در زمینه تولید، فرآوری و صادرات گیاه روناس انجام و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌نماید. مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات آبیاری کم‌فشار به‌صورت بلاعوض جهت آبیاری کم‌فشار باغات پسته و تعاونی‌های تولید شهرستان اردکان تخصیص داده می‌شود. ۵۰ درصد نیز توسط مردم تأمین می‌شود. مبلغ ۱۲ میلیارد ریال توسط استانداری و ۱۳ میلیارد ریال توسط جهاد کشاورزی استان جهت احیا و مرمت قنوات به شهرستان اردکان تخصیص داده می‌شود.

 

وی درباره وظایف اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، گفت: مطالعات لازم برای الحاق ۸ هکتار زمین به محدوده شهر عقدا، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان انجام و با اخذ مجوز از سازمان ملی زمین و مسکن، به قیمت کارشناسی روز با ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد تقسیط به ذی‌نفعان واگذار می‌گردد. همچنین با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی زمین شهر احمدآباد با اخذ مجوز از سازمان زمین و مسکن با قیمت عادلانه واگذار می‌شود. مجتمع صنعتی چادرملو، مبلغ ۳۰ میلیارد ریال به شهرداری اردکان و ۱۰ میلیارد ریال به سایر شهرداری‌های حوزه انتخابیه کمک خواهد نمود. با پیگیری اداره کل پیگیری الحاق ۶۲٫۵ هکتار (کنار نساجی در جنوب غربی شهر) به محدوده شهر اردکان انجام می‌شود.

 

نایب‌رئیس مجلس، در ادامه مصوبات گفت: زمین پاسگاه اردکان - چوپانان (بعد از پارک کوهستان) توسط شهرستان واگذار شده و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از ارائه طرح مصوب ناجا احداث پاسگاه درجه ۴ را در دستور کار قرار می‌دهد.

 

وی افزود: درصورتی‌که بیمارستان خیریه دکتر فرزان اردکان، حائز شرایط لازم باشد و ۴۰ درصد پیشرفت داشته باشد، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تخصیص لازم را جهت تکمیل و تجهیز این بیمارستان انجام خواهد داد.

 

نیک‌زاد درخصوص مشکلات محیط‌زیستی شهرستان اظهار داشت: مسئولان شهرستانی با مسئولیت فرماندار، ضمن حمایت از صنعت، اقدام لازم جهت کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در شهرستان را انجام خواهند داد.