معاون فرماندار اردکان در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان، مهم‌ترین مشکل ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ول‌گرد را شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان دانست و گفت: یکی از دستورالعمل‌های کنترل جمعیت این سگ‌ها، روش زنده‌گیری این موجودات است.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان، «مصطفی پوردهقان اردکانی» با توجه به هزینه‌بربودن این روش خواستار مشارکت بخش‌های خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این زمینه شد.

 

پوردهقان اردکانی با اشاره به این‌که در شهرستان اردکان مکانی جهت نگهداری سگ‌های ول‌گرد توسط شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است؛ اظهار کرد: با توجه به عواقب و تبعات روحی و عاطفی روش اتلاف به‌وسیله گلوله در جامعه، باید پس از متمرکزنمودن همه سگ‌های جمع‌آوری شده در مکان معین و معاینه آن‌ها به وسیله دامپزشک، سگ‌های بیمار از بقیه غربال شده و سپس به وسیله تزریق داروی بیهوشی اتلاف شوند.

 

پوردهقان ادامه داد: لازم است شبکه بهداشت و درمان شهرستان با همکاری دیگر ارگان‌‌ها نسبت به آموزش شهروندان از طریق نصب بنر و تشکیل کلاس‌های آموزشی در خصوص بیماری‌های منتقله از دام به انسان اقدام نمایند.

 

وی افزود: در هر حال، سگ‌های ول‌گرد عامل انتقال انواع بیماری‌های خطرناک از جمله هاری هستند و به همین دلیل از عوامل اصلی تهدید سلامت انسان و جوامع محسوب می‌شوند؛ ولی می‌توان این تهدید را از طریق راه‌های گوناگون مدیریت نمود.

 

در ادامه‌ی این جلسه، هر یک از اعضا به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.