معاون فرماندار اردکان تأکید کرد

معاون فرماندار اردکان در جلسه ستاد مبارزه با آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های این فصل برای مرغداران، شیوع این بیماری است؛ گفت: لازم است تمامی نهادهای مربوطه آمادگی لازم را در رویارویی با این ویروس داشته باشند و ادارات مرتبط نسبت به بازدید مستمر از واحدهای تولیدی و مرغداری‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به مرغداران و کارگران آن‌ها و شکارچیان اقدام نمایند.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اردکان «مصطفی پوردهقان اردکان» افزود: هرچند در استان یزد شاهد شیوع این بیماری نیستیم اما ضرورت دارد تمام مرغداران نسبت به بیمه طیور خود و واکسیناسیون تمامی کارگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام نمایند.

 

این مقام مسئول بر ضرورت همکاری ادارات دامپزشکی، بهداشت و درمان، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های مرتبط در راستای کنترل و پیشگیری از احتمال وقوع بیماری تأکید کرد و افزود: لازم است تمام مرغداران و فعالان صنعت طیور هرگونه مرگ‌ومیر غیرعادی و تلفات را به دامپزشکی شهرستان گزارش نمایند تا در اسرع وقت نسبت به نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم اقدام شود.

 

وی گفت: مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان در ارتباط‌اند ازجمله روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، فروشنده‌های دوره‌گرد طیور، شکارچیان، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها، مراکز توزیع و عرضه مرغ، مغازه‌های پرندگان زینتی و بخصوص مصرف‌کنندگان ضمن افزایش آگاهی خود، ضوابط بهداشتی را رعایت و با مسئولان همکاری داشته باشند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی اردکان نیز با هشدار در خصوص «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان» به‌عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان، ورود آن به کشور را از سال ۱۳۷۷ عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۴ واحد مرغ تخم‌گذار در شهرستان «ملارد» آلوده به این بیماری شده‌اند که با توجه به اهمیت مبارزه جهانی با این بیماری در کشور ما نیز در این سال‌ها موردتوجه قرارگرفته است.

 

«شهرام شاکر» با اشاره به این‌که در شهرستان اردکان ۲۲۱ واحد مرغ گوشتی و ۱۳۷ واحد فعال وجود دارد؛ افزود: ۳ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار و ۳ واحد فعال پرورش شترمرغ در شهرستان اردکان وجود دارند که اصلی‌ترین علت تلفات در آن بیماری‌های ویروسی است و عمده‌ترین آن‌ها آنفلوانزا، برونشیت و نیوکاسل است.

 

وی خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌عنوان جدی‌ترین چالش صنعت طیور از گذشته مطرح است و با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان احتمال شیوع این بیماری بیشتر می‌شود و شروع فصل زمستان هوشیاری دست‌اندرکاران بخش طیور برای مقابله با ویروس این بیماری را می‌طلبد تا دچار بحران در صنعت طیور نباشیم.

 

شاکر با یادآوری این موضوع که پرندگان آبزی، وحشی و پرندگان مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند؛ اظهار داشت: لازم است اقدامات پایش بیماری در زمینه جلوگیری از نوع این بیماری تشدید شود.