درآستانه افتتاح مركز رشد واحدهاي فناور شهرستان اردكان انجام شد

به گزارش روابط عمومي فرمانداري اردكان درآستانه راه اندازي مركز رشد واحدهاي فناور اردكان كه فعاليت خود را تحت نظر پارك علم و فناوري استان انجام خواهد داد مصاحبه اي با آقاي"دكتر نادي زاده"مسئول راه اندازي اين مركز صورت گرفت. گفتني است مرکزرشد واحدهای فنّاورشهرستان اردکان ازموسسات، شرکت­ها، گروه­ها و افراد صاحب ایده­های نو و علاقه­مندان به فعالیت در قالب شرکت­های دانش­بنیان دعوت همكاري به عمل می­آورد.

متن مصاحبه به اين شرح مي باشد:

با عرض سلام خدمت جنابعالي با اينكه شما از سوي پارك علم وفناوري استان يزد با نظر مسئولين شهرستان بعنوان مسئول راه اندازي مركز رشد واحدهاي فناور اردكان انتخاب شده ايد، بصورت اجمالي در زمينه معرفي خودتان وفعاليتهايي كه تاكنون انجام داده ايد توضيح دهيد؟

اینجانب علی نادی­ زاده اردکانی دانشجوی سال آخر مهندسی صنایع دانشگاه یزد در مقطع دکتری بوده و عضو گروه مهندسی صنایع دانشگاه اردکان هستم. علاوه بر فعالیت­های آکادمیک، در مقاطعی سابقه فعالیت در کارخانجات شیشه اردکان، فولاد آلیاژی یزد و صنایع دفاع یزد را داشته­ ام. در حال حاضر نیز راه ­اندازی مرکز رشد واحدهای فنّاور اردکان را بر عهده دارم.

در زمينه ميزان آشنايي با اين مركز در شهرستان اردكان و سير انجام فعاليتهاي آن در صورت امكان توضيح دهيد؟

مرکز رشد واحدهای فنّاور اردکان از چند سال قبل با کمک مسئولین شهرستان و با حمایت پارک علم و فنّاوری یزد،با در اختیار گرفتن ساختمان فعلی (مركز ضمن خدمت شفق سابق) و با تعمیر و تجهیز شدن آن و سپس دریافت مجوز اصولی راه­ اندازی آن از طرف وزارت علوم با محوریت صنعت فولاد، کشاورزی، معدن و فرآورده های آن، آماده بهره­ برداری قرار گرفته است. 

اهمیت ایجاد اين مرکز را در شهرستان اردکان تا چه ميزان ارزيابي مي كنيد؟

مرکز رشد واحدهای فنّاور، می­تواند نقش مهمی را در توسعه منطقه­ ای و پویایی شهرستان و اشتغال پایدار ایجاد نموده و چرخه علم، فنّاوری و محصول را در شهرستان تکمیل کند.در مرکز رشد، کارآفرینان طی دوره­ های متعدد توسط افراد خبره آموزش­های لازم برای راه­ اندازی موفق کسب و کار خود را دریافت می­کنند و ضمن بهره­ مندی از تسهیلات موجود در این مرکز فرصت توسعه ایده ­های کارآفرینانه و تبدیل این ایده­ ها به محصولات (یا خدمات) دانش بنیان را خواهند یافت. همچنین حضور هم زمان و استقرار افراد، با تخصص ­ها و تجارب گوناگون در محیط مرکز رشد، امکان ایجاد هم­ افزایی و رشد نوآوری و خلاقیت از طریق همفکری بین آن­ها برقرار مي نمايد.

شيوه ايجاد ارتباط اين مركز با واحدهاي فناور و مراكز صنعتي شهرستان و استان وهمچنين مراكز دانشگاهي چگونه خواهد بود؟

با راه‌اندازی و فعالیت مرکز رشد واحدهای فنّاور، امکان شناسایی و حمایت از صاحبان ایده، کارآفرینان و نخبگان فراهم می‌شود. از طرف دیگر، با توجه به وجود تعداد زیادی دانشگاه در شهرستان (دانشگاه اردکان، پیام نور، آزاد، دانشگاه علم و هنر، دانشکده فنی و حرفه­ ای شهید بهشتی،دانشگاه علمی-کاربردی)، این مرکز می­ تواند زمینه تجاری­­ سازی ایده­ ها و پژوهش­ های کاربردی اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان را فراهم نماید.

نهایتاً می­توان گفت که مرکز رشد واحدهای فنّاور،محيطی مناسب براي استقرار شركت­های فنّاوري كوچك و متوسط (SME ها)، واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع و کارخانجات شهرستان است كه می­توانند در تعامل سازنده با يكديگر و با دانشگاه­ها به فعاليت­های فنّاوری مشغول گردند.

هدف نهائی اين همنشيني، ايجاد چشمه‌هاي فنّاوری و تسهيل فرآيند جذب، ارتقاء وانتشار آن است به نحوی كه تمامی و يا بخش‌ عمده‌ای از فعاليت­های آنان منتهی به محصولات فنّاور گردد.

نحوه ثبت نام و پذیرش شرکت­های دانش بنیان در اين مركز چگونه خواهد بود؟

در حال حاضراولین فراخوان پذیرش واحدهای فنّاور شهرستان اردکان شروع گردیده و متقاضيان استقرار در اين مركز مي­بايست فرم درخواست استقرار در مركز را تكميل و از طريق ايميل به آدرس alinadizadeh@ystp.ac.ir یا بصورت حضوری به آدرس اردکان، خیابان صدرآباد، کوچه شماره 37، مرکز رشد واحدهای فنّاور اردکان ارسال نمايند. جهت دريافت فرم درخواست استقرار در مركز رشد می­توانند به سایت http://ardakan.ystp.ac.ir مراجعه نمایند. پس از اتمام فراخوان و تشکیل شورای پذیرش مرکز رشد، با تأییدیه این شورا شرکت­ها می­توانند به شروع فعالیت­های پیش­ رشد و نهایتاً رشد خود بپردازند.   

سخن آخر؟

درخاتمه اين گفتگو جا دارد که از مساعدت و زحمات فرماندار محترم شهرستان،نماینده محترم مردم اردکان درمجلس و ریاست قبلی و فعلی آموزش و پرورش شهرستان، ریاست محترم دانشگاه اردکان و همچنین از پیگیری مسئولین قبلی مرکز رشد تقدیر و تشکر گردد. در ادامه راه نیز، این مرکز از همکاری­ آن­ها جهت دستیابی هر چه بیشتر به اهداف خود در ایجاد کارآفرینی و تبدیل شدن ایده ­ها به محصولات و خدمات دانش بنیان استفاده می­ کند.