یزد؛ شهر ملی زیورآلات سنتی کشور

در مراسمی با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان عالی رتبه این حوزه در سراسر کشور، لوح ثبت یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی کشور به استاندار یزد اعطا شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، دکتر طالبی در مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاها که به ریاست وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و با حضور جمعی از مسئولین عالی رتبه استان های کشور برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های حوزه صنایع دستی، گردشگری و عناوین ملی و جهانی استان گفت: یزد به عنوان شهر میراث جهانی، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو و دیگر شهرها و صنایع دستی استان نیز با دیگر عناوین، در حوزه ملی به ثبت رسیده اند که نشانه غنای فرهنگی مردمان این سامان است.
استاندار با اشاره به انتخاب یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی کشور ، ابزار امیدواری کرد: با همراهی وزیر میراث فرهنگی و پیگیری مسئولین استانی، شاهد انتخاب یزد به عنوان شهر جهانی زیورآلات سنتی باشیم.
وی با بیان اینکه تنوع بالای زیور آلات فلزی یزد، عیار بالای طلای استان و قیمت پایین ساخت از جمله دلایل اقبال به سمت بازار طلا و زیورآلات یزد است افزود: می توان از این ظرفیت ها برای جهانی کردن این صنعت بهره برد.
دکتر طالبی با اشاره به توانمندی ها، ظرفیت ها و پیشینه یزد در تولید طلا و زیورآلات سنتی گفت: برخی از دست سازه های جواهرات استان قدمت ۵۰۰ ساله دارند.
استاندار با اشاره به تعداد بالای کارگاه های تولید زیورآلات سنتی استان اظهار داشت: ۵۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه مشغول به کارهستند.
وی با بیان اینکه مرکز آموزش تخصصی ساخت زیورآلات فلزی در استان راه اندازی شده است عنوان کرد:  تاکنون ۱۳ رشته مربوط به زیورآلات سنتی استان نیز در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.
مقام ارشد اجرایی استان خواستار انتخاب شهر بافق به عنوان شهر ملی دست بافته های حصیری و شهر شاهدیه به عنوان شهر ملی صنایع نساجی سنتی شد.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اعمال سیاست های تشویقی ملی برای حمایت از صنایع دستی بالاخص در دوران رکود اقتصادی ناشی از کرونا تاکید کرد و افزود: در استان یزد دستگاه های مختلف را ملزم کردیم تمامی هدایای خود را از صنایع دستی خریداری کنند و در این راستا، استانداری، خود در این زمینه پیش قدم شد.
وی افزود: معتقدیم این موضوع باید در سراسر کشور فرهنگسازی شود.
وی در بخش پایانی سخنان خود و با اشاره به نشست مشترک با استانداران اصفهان و فارس گفت: یزد، اصفهان و فارس اضلاع مثلث گردشگری کشور را تشکیل می دهند  و در این نشست بر فراهم سازی زمینه ها برای تحقق سفرهای ایمن و بازگرداندن امید به بخش گردشگری و صنایع دستی کشور تاکید شد.
شایان ذکر است در پایان این نشست، یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی کشور معرفی و لوح آن به استاندار یزد تقدیم شد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات