یزد؛ پایلوت مقصد ایمن گردشگری و مطالعات باستانی کشور

در نشستی به ریاست استاندار یزد و با حضور رئیس و دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، رئیس پژوهشگاه و همچنین مدیرکل نظارت و ارزیابی وزارت میراث گردشگری کشور، یزد به عنوات پایلوت مقصد ایمن گردشگری و مطالعات باستانی کشور معرفی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، دکتر طالبی در نشست معرفی یزد به عنوان شهر پایلوت مقصد گردشگری و مطالعات باستانی کشور که با حضور جمعی از فعالین حوزه گردشگری و مسئولین در سالن کوثر استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از فعالیت های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور و عملکرد خوب خود به ویژه در کمیسیون گردشگری، منشاء ارائه خدمات ارزشمند به  فعالین گردشگری در استان های گردشگر پذیری مانند یزد شدند.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار موضوع سفرهای ایمن در تابستان امسال مطرح شد، خاطرنشان کرد: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جریان سفر تابستان خود به استان و افتتاح و راه اندازی چندین طرح گردشگری، استان یزد را به عنوان مقصدی ایمن برای میزبانی از گردشگران معرفی کرد.
دکترطالبی ادامه داد: با انتخاب یزد به عنوان «مقصد ایمن گردشگری»، اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز پای کار آمدند و تمهیدات لازم را برای میزبانی از گردشگران اندیشیدند که اگر چه در سایه این هماهنگی و همکاری، اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد اما استان یزد در مدت کوتاهی وارد پیک بعدی کرونا شد.
استاندار یزد با بیان اینکه شدت شیوع کرونا در یزد به حدی بالا بود که این استان در جایگاه اول میزان مبتلایان به نسبت جمعیت در کشور قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در پرتو همراهی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم و مدیریت مناسبی که در بخش‌های مختلف صورت گرفت، توانستیم بحران کرونا را کنترل کنیم به طوری که استان یزد از جایگاه اول به جایگاه 16 در زمینه شیوع کرونا رسید.
وی با اشاره به شرایط ناپایدار ویروس کرونا در سطح کشور و جهان، تصریح کرد: کرونا و تهدید هایی همچون پیدایش نوع جدید و جهش یافته آن، ایجاب می کند که علاوه بر ایجاد تعامل و ارتباط بین دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه میراث فرهنگی، همه واحد های گردشگری استان نیز به صورت جدی نسبت به رعایت دستورالعمل های تفاهم شده، اهتمام ورزند.
دکتر طالبی با بیان اینکه ایجاد سفرهای ایمن نباید باعث ساده انگاری نسبت به بیماری کرونا شود، گفت: همراهی واحدهای گردشگری استان یزد از ابتدای شیوع ویروس کرونا شایسته تقدیر بود به طوری که در همان نخستین روزهای گسترش کرونا، متولیان این واحدها به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی واحدهای اقامتی و گردشگری خود کرده و به کنترل این بیماری کمک کردند.
استانداریزد ادامه داد: امیدواریم بحث سفرهای ایمن باعث توجه بیشتر به نقش اقتصادی واحدهای گردشگری در سطح کشور شود.
وی با اشاره به معرفی شهر یزد به عنوان پایلوت مطالعات باستان شناسی کشور، اظهارداشت:  امیدواریم با انتخاب یزد به عنوان پایلوت مطالعات باستان شناسی کشور و انجام مطالعات در این زمینه، شاهد اکتشاف و حفاظت از میراث تاریخی کشور باشیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از حسن نظر مسئولان کشوری برای انتخاب شهر یزد به عنوان پایلوت مقصد ایمن گردشگری و مطالعات باستان شناسی اظهارداشت: امیدواریم با همکاری و همراهی واحدهای گردشگری و مدیران دستگاه های استانی و هدایت و حمایت نمایندگان استان در مجلس در هر دو حوزه موفق عمل کنیم.


به دنبال فراهم سازی زمینه  برای رونق مجدد گردشگری هستیم
 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تشکر از اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت کرونا عنوان کرد:  یزد علی رغم آمار بالای مبتلایان به کرونا، موفق به مدیریت و کنترل این بیماری شد.
دشتی اردکانی در خصوص اقدامات انجام شده در فراکسیون گردشگری عنوان کرد: جلسات متعددی با وزیر و مسئولین حوزه گردشگری داشته ایم.
وی با اشاره به بحران کرونا و تاثیر آن بر صنعت گردشگری کشور گفت: به دنبال این هستیم تا زمینه ها را برای رونق گردشگری فراهم کنیم.
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه ویژه به حوزه گردشگری در بودجه های دولتی تاکید کرد.


ضرورت فرهنگسازی برای مدیریت بهتر سفرها در ایام کرونایی


نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و دبیر فراکسیون گردشگری با تاکید بر لزوم کنترل شرایط کرونا در کنار حفظ رونق اقتصادی جامعه گفت: باید مسافرت ها به صورت مسئولانه و فراهم سازی و رعایت پروتکل ها صورت گیرد.
دکتر جوکار بر ضرورت فرهنگسازی برای مدیریت بهتر سفرها در ایام کرونایی تاکید کرد.
وی در انتها بر نگهداری از پهنه های تاریخی و میراثی کشور  تاکید کرد.
شایان ذکر است، تدوین پروتکل های بومی استان برای تأسیسات گردشگری، عقد تفاهم نامه همکاری مشترک برای مقصد ایمن با دانشگاه علوم پزشکی، آموزش فعالان گردشگری از طریق دانشگاه علوم پزشکی، تجهیز اماکن گردشگری به اقلام بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مجازی مانور مشترک بهداشت و میراث در اماکن گردشگری از جمله محورهای این نشست بودند.
همچنین تفاهم همکاری در پژوهش های یزد و کاوش های باستان شناسی در سال ۱۴۰۰ در این نشست به امضا رسید .

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات