استاندار یزد تاکید کرد:

‌ضرورت کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر در استان/ بسیاری از بیماری‌ها از تبعات توسعه‌ یافتگی است

استاندار یزد در نشست کارگروه اجتماعی فرهنگی، سلامت، ‌زنان و خانواده استان گفت: بسیاری از بیماری‌ها از عوارض جهان توسعه یافته است.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" روز پنج‌شنبه چهارم مهرماه ۹۸ در نشست کارگروه ‌اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان ‌و خانواده استان که در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، از ارائه گزارشات و تحقیق های صورت گرفته در حوزه بررسی بیماری ها و علل آن توسط کارگروه‌های مختلف استان و راهکارهای کنترل و پیشگیری آن توسط دستگاه های اجرایی، تقدیر و تشکر کرد.
"طالبی" با اشاره به ‌تشکیل کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان ‌و خانواده استان، گفت: این کارگروه با اصلاح آئین نامه شورای مرکزی توسعه مدیریت استان‌ها و با ادغام چند کارگروه تشکیل و طیف گسترده ای از موضوعات و برنامه‌ها را در بر گرفته است.
استاندار یزد این کار گروه را به دلیل تنوع برنامه‌ها و وظایف، یکی از گارگرو‌ه‌های مهم ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان دانست و اظهار کرد: این اصلاحیه مسئولیت کارگروه ها را که قبلا برعهده معاونین استاندار بوده به استاندار واگذار کرده که نشان دهنده درجه اهمیت این کارگروه می باشد.
"طالبی" با بیان اینکه در صورتی که مصوبات این کارگروه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب گردد لازم الاجرا می باشد، گفت: در صورتی که این مصوبات نیازمند و مستلزم صرف بودجه‌ ‌ای باشد در این شورا به تصویب خواهد رسید.
عالی ترین مقام اجرایی استان با تاکید بر  استفاده از ظرفیت این کارگروه توسط دستگاه های اجرایی،  عنوان کرد: لازم است تا دستگاه‌های اجرایی استان مباحث اصلی و اساسی که می‌تواند در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مصوب شود را در حوزه های مختلف پیشنهاد دهند تا در دستورکار کارگروه قرار بگیرد تا انشاالله جلسات دارای خروجی مناسب در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی و خانواده و سلامت استان باشد.
وی با اشاره به حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد و فعال حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در این کارگروه، بیان کرد: حضور نمایندگان فعالین اجتماعی ظرفیت خوبی برای مشارکت افراد غیردولتی است تا با حضور در کارگروه‌ها انعکاس دهنده نظرات جامعه و مراکز علمی و کاربردی مردم نهاد باشند.
"طالبی" ابراز امیدوار‌ی کرد: حضور اشخاص حقیقی بتواند به غنای مباحث کارگروه کمک کند.
استاندار یزد با مناسب خواندن پیشنهادات ارائه شده در این جلسه، ا‌فزود: بعضی پیشنهادات کلی است و ممکن است قابل ارزیابی نباشد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم قبل از ورود به جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه با هماهنگی دبیر کارگروه جزئی‌تر و برای شورای برنامه ریزی به صورت روشن‌تر مشخص شود.
وی با مهم خواندن مباحث مربوط به کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر مثل سرطان و مبحث نمک در استان، گفت: این بیماری‌ها از طرفی به دلیل عوارض آن و از سوی دیگر به خاطر نگرانی‌هایی که در اذهان جامعه به وجود می‌آورد، مشکلاتی را شامل شده و  برای مدیران مسئول بار مسئولیت ویژه‌ ای ایجاد کرده است.
استاندار یزد همچنین ادامه داد: بسیاری از این بیماریها از تبعات توسعه یافتگی است و جزو عوارض جهان توسعه یافته است.
"طالبی" تاکید کرد: باید همه تلاش خود را در جهت کنترل، کاهش و درمان بیماری‌ها انجام دهیم و ذهن جامعه را نسبت به بیماری روشن کنیم تا بتوانند این مسائل را مدیریت کنند.
وی یکی از نیازمندی‌های روز استان یزد را فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت دانست و گفت: با وجود سطح بالای سواد در یزد و افتخاراتی که همیشه آن را به همراه داریم اما در حوزه سواد سلامت و سواد اجتماعی ضعف‌های اساسی را در یزد شاهد هستیم که نشان‌دهنده دلخوش بودن به یکسری از آموزش‌های رسمی و اداری است.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: باید همه تلاشمان را در تعمیم آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی در مراکز مختلف با توجه به ظرفیت‌های خوب استان به کار گیریم.
استاندار یزد همچنین با اشاره به پیشنهاد پویش هفته سرطان در بهمن ماه سال جاری، افزود: برای بسیاری از مسائل نیازمند راه اندازی پویش‌هایی در جهت آگاهی جامعه هستیم‌.
وی خاطرنشان کرد: برای پویش‌های حوزه سلامت نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای اجرا در یک سال آینده هستیم و لازم است دانشکده علوم پزشکی همکاری لازم را با دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری داشته باشند.
"طالبی" همچنین با مهم خواندن نقش رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی اظهار کرد: از این افراد درخواست می‌کنم به حوزه فرهنگ‌سازی سلامت در جهت ارتقاء سلامت جامعه ورود پیدا کنند و توجه لازم را داشته باشند.
استاندار یزد در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی برای بعضی از اصناف همچون نانوایان و مراکز عرضه غذایی با همکاری اتحادیه‌های صنفی‌شان تاکید کرد و گفت: در فضای رقابتی فعلی با واحدهایی که استانداردهای مشخص را رعایت نمی‌کنند، بدون هیچ ملاحظه ‌ای برخورد شود چون بحث سلامت جامعه در اولویت است.

★خبرنگار: بهنام خواجه امینیان★

★عکاس: رضا زارع★

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات